SZLAK NIEBIESKI

Wyznakowany przez Józefa Małeckiego, Józefa Marcke i Adama Strugałę w roku 1952. Pozostaje pod opieką Oddziału PTTK w Tarnowie.

Długa i terenowo urozmaicona wycieczka s centrum Tarnowa w podszczytowe rejony Trzemeskiej Góry i Tuchowa

Rozpoczęcie szlaku niebieskiego oraz żółtego w Tarnowie przy ul. Tuchowskiej w pobliżu wiaduktu kolejowego linii z Krakowa do Przemyśla. Dojście tutaj od dworca PKP w Tarnowie w kierunku wsch. ulicami Krakowską i Narutowicza do mostu na potoku Wątok lub dojazd autobusem WPK. Przy zbiegu ulic Narutowicza i Tuchowskiej (jeszcze przed miejscem rozpoczęcia znaków niebieskich i żółtych) drewniany kościół p.w. Matki Boskiej Szkaplerznej (szczegóły - patrz Tarnów) a naprzeciwko cmentarz i pomnik poświęcony martyrologii ofiar z obozów zagłady z lat hitlerowskiej okupacji. Za pomnikiem skręcamy w prawo na ul. Tuchowska dochodząc wzdłuż murów cmentarza do miejsca rozpoczęcia obydwu szlaków - od dworca PKP w Tarnowie 25 min. oprócz podanego czasu wycieczki.

Od zakola szosy idziemy krótko na płd. zach. wzdłuż torów, aby po chwili skierować się w lewo pod wiadukt, którym prowadzi wspomniana linia kolejowa. Droga przebiega na płd. obok potoku Wątok koło oryginalnego drewnianego kościoła p.w. Św. Trójcy. Uwaga! Obydwa szlaki opuszczają szosę do Tuchowa i Grybowa kierując się w lewo w ul. Zamkową. Po dalszych około 150 metrach skręcamy ponownie w lewo w ul. Tuwima, którą dojście płasko na wsch. do Alei Tarnowskich obsadzonej szpalerem wiekowych drzew.

Tutaj należy skierować się na prawo przyjmując kierunek marszu ku widocznej na wprost kulminacji Góry Św. Marcina. Przechodzimy koło kiosku a nieco dalej obok stacji trafo. Na prawo willowa zabudowa Tarnowa. Droga mija niewielki garb terenu i wyprowadza na pola. Z lewej widoczny jest długi grzbiet Góry Św. Marcina opadający ku wsi Skrzyszów. Na prawo droga zbliża się do ogródków działkowych. Przy drodze przystanek WPK. Na prawo od nas, na stoku Góry Św. Marcina stał zamek tarnowskich Leliwitów (fragmenty jego ruin znajdują się przy szlaku zielonym).

Droga asfaltowa dochodzi do spiętrzenia stoku, gdzie jest budowana obwodnica okrążająca centrum Tarnowa od strony płd. Na lewo w dali słabo się wyróżniający wododział potoków Wątok i Dulcza. Szlaki niebieski i żółty wkraczają do mieszanego lasu i na stok Góry Św. Marcina. Na prawo tereny rekreacyjne (od wyjścia ok. 30 min.). Podchodzimy łagodnie na płd. a następnie trawersem stoku w lewo na płd. wsch. Z kolei obszerny łuk szlaków na prawo. Łagodnie wznoszą się one dołączając do szerokiej drogi przy granicy rozległych pól. Uwaga! Ok. 30 metrów na prawo od nas przechodzą znaki zielone trasy 35 z Tarnowca.

Na lewo figura Pana Jezusa i pierwsze domy wsi Zawada. Polami droga nieznacznie podchodzi na płd. wśród zabudowy Zawady. Na prawo z bliska wyłania się wysoki maszt TV na szczycie Góry Św. Marcina. Nisko w dole na lewo dolina potoku Zimnego i wieś Łękawica. W dali grzbiet Trzemeskiej Góry a w głębi Brzanki i Ostrego Kamienia. Droga skręca na prawo ku masztowi TV i drewnianemu kościołowi Św. Marcina. W dole na prawo oryginalna panorama Tarnowa.

Na najbliższym skrzyżowaniu dróg przecina naszą drogę szlak zielony z Tarnowca do Skrzyszowa. Polami idziemy krótko i łagodnie w górę na wierzchołek Góry Św. Marcina (384 m) i koło zabytkowego kościoła p.w. Św. Marcina. W prawo powtórzenie oryginalnego widoku na Tarnów. Nieco w lewo od miasta, w dali Wał i Lubinka a na dalszym planie grzbiet Panieńskiej Góry nad Wojniczem. Obok rzadkich domów Zawady szlaki asfaltową drogą skręcają na lewo obniżając się na płd.

Na prawo w dali w zmieniających się ujęciach grzbiety Lubinki i Wału po drugiej stronie doliny Białej. W czasie dalszego łagodnego zejścia na płd. - w gęstej zabudowie Zawady sklep spożywczo-przemysłowy. Z rozwidlenia asfaltowych dróg (na prawo droga do Tarnowca) idziemy w dotychczasowym kierunku. Na lewo szkoła podstawowa. Na krótkim wyrównaniu terenu przystanek MPK Zawada Szkoła a na lewo od drogi kapliczka z figurą Matki Boskiej fundowana w 1988 roku przez Teresę, Marcina i Tomasza Sowińskich.

Droga prowadzi nieznacznie w dół lub płasko dąży na płd. Na wprost nad drogą wyrównany, zalesiony grzbiet Słonej Góry a w lewo od niej, na dalszym planie Pasmo Maślanej Góry nad Stróżami oraz Pasmo Jaworza i Postawnego nad Ptaszkową. W dole na lewo wieś Łękawica a na wsch. dalekie grzbiety Pasma Krasówki. Koło rzadszych zabudowań koniec asfaltu i linii WPK (przystanek Zawada Pętla). Tutaj też figura Matki Boskiej fundowana przez Michała Łabno w 1918 roku i sklep spożywczo-przemysłowy - od Góry Św. Marcina 30 min.

Przez szpaler drzew obydwa szlaki skręcają na lewo na bitą drogę na pola i dłuższy odcinek prowadzą płasko na płd. wsch. Na polach na prawo kapliczka z figurą Serca Pana Jezusa wystawiona staraniem Marii i Józefa Urbanów w roku 1999. Na prawo w dali dostrzegalne stąd grzbiety Lubinki oraz Wolnicy. Góra Św. Marcina pozostaje w lewo i nieco z tyłu od nas. Szlaki niebieski i żółty wiodą do grupy domów osiedla Kolonia Łękawica (miejsce zwane też Górskie) i rozwidlenia dróg w obniżeniu na polach pod Górą Św. Marcina. Z prawej strony dołącza do nas spacerowy szlak okrężny wiodący wokół okolic Tarnowa (czerwony).

Po chwili następuje rozwidlenie ze szlakiem żółtym, wiodącym stąd na Słoną Górę i do Pleśnej - od Tarnowa łącznie 1.15- l .30 godz. Szlaki niebieski i czerwony długi odcinek schodzą polami drogą na płd. wsch. Na lewo widać początkowo Górę Św. Marcina a w prawo dolinę Zimnego Potoku, za którą coraz wyraźniej rysuje się grzbiet prowadzący ku Trzemeskiej Górze.

Po napotkaniu pierwszego gospodarstwa osiedla Łękawka obydwa szlaki skręcają w prawo i utwardzoną drogą obniżają się krótko na płd. do wsi Łękawki i doliny Zimnego Potoku. Przed samą wsią na prawo kapliczka z figurką Matki Boskiej z 1962 roku fundacji Stankowskich.

W dolinie na szosie i koło przystanku MPK następuje rozwidlenie ze szlakiem czerwonym. Szlak niebieski przekracza odcinek pola oraz przez kładkę na Zimnym Potoku i wprowadza na wąską asfaltową drogę. Podchodzi ona na płd. wsch. (przy drodze krzyż) koło kępy mieszanego lasu a wyżej ku zwartej grupie domów osiedla Kowale na lewo od szlaku.

Droga wkracza następnie na pola i łukiem w prawo zwraca się na płd. Dłuższy odcinek podchodzimy nieznacznie w tym kierunku. Na prawo w tyle coraz odleglejsza Góra Św. Marcina a na zach. widać Wał i Lubinkę. Droga prowadzi pod linią wysokiego napięcia mijając grupę domów wsi Łękawka leżących na prawo od szlaku. Z lewej strony dołącza do nas droga z Łękawicy Dolnej. Idziemy grzbietem łagodnie w górę na płd.wsch. do miejsca zakończenia utwardzonej drogi.

Szlak niebieski prowadzi stąd dalej na płd. (krzyż na polach) do pojedynczego gospodarstwa należącego do Łękawki (od doliny Zimnego Potoku 20 min.). Znajduje się tu granica ról i zasięgów administracyjnych wsi: Łękawki, Łękawicy oraz Trzemesnej.

Szlak przebiega w dalszym ciągu polarni łagodnie w górę na płd.zach. mijając kapliczkę z figurką niezidentyfikowanego świętego fundacji Macieja i Marianny Churetów z roku 1850. W dalszym ciągu idziemy płasko grzbietem do skrzyżowania kilku dróg. W lewo grupa domów Łękawki. Wykręcamy na lewo podchodząc nieznacznie do kępy drzew i pojedynczego gospodarstwa. Odtąd szlak niebieski przebiega płasko polami na płd.wsch. mijając na prawo kamienny krzyż a na lewo kapliczkę z obrazem Matki Boskiej Częstochowskiej.

Następnie kierujemy się na trawers stoku Trzemeskiej Góry koło kępy lasu. Na prawo w dali kulminacja Wału. W lewo w górze na grzbiecie gospodarstwo. Droga wykręca trawersem stoku na prawo, lekko się obniża i wiedzie płasko na płd.wsch. Wzdłuż linii lasu i pól płasko dojście do skrzyżowania z asfaltową drogą z Łękawki do Trzemesnej i Szynwałdu oraz pętli linii WPK z Tarnowa (Trzemesna) - nieopodal Trzemeskiej Góry (403 m). Tu rozpoczęcie trasy Trzemeska Góra (403 m) - Las Tuchowski (380 m) 45 min. - Tuchów PKP - 2 godz. GOT 7 pkt., 8,5 km .

Przejście trasy w kierunku przeciwnym: Trzemeska Góra (Trzemesna WPK) - Łękawka MPK 45 min. - Góra Św. Marcina 2 godz. - Tarnów ul. Tuchowska 2.45 godz. GOT 14 pkt.

Wyznakowany w roku 1952 przez. Józefa Małeckiego, Józefa Marcke i Adama Strugalę. Pozostaje pod opieką Oddziału PTTK w Tarnowie.

Krajobrazowe uroki i ciekawe zakątki pomiędzy Trzemesna a Tuchowem.

Od przystanku MPK w Trzemesnej szlak niebieski prowadzi skrajem lasu i mijając po lewej kamienną kapliczkę z obrazem Matki Boskiej Tuchowskiej. Nieco wyżej na lewo, na grzbiecie Trzemeskiej Góry kilka domów. Dochodzimy do granicy lasu i grzbietu oraz rozwidlenia dróg przy leśniczówce Podlesie. Stoi tu kamienny czworościenny obelisk: w dwóch jego ścianach wizerunek Chrystusa i święte obrazki. Szeroka droga bita prowadzi płasko na płd. mieszanym lasem. Na prawo willa letniskowa i zaplecze wypoczynkowe. Jesteśmy w rejonie szczytu Trzemeskiej Góry (403 m) zwaną przez miejscowych Karwodrza.

Wkrótce szlak opuszcza grzbiet i dość niespodziewanie skręca na prawo (od WPK ok. 15 min.). Droga dalej na wprost schodzi stąd do wsi Zalasowej. Lasem bukowym obniżamy się nieznacznie na płd. zach. do wyrównania terenu i grupy domów osiedla Karwodrza. Z kolejnego rozwidlenia dróg na polach (na prawo krzyż) i koło ostatniego domu centralnej części Karwodrzy skręt prostopadle w lewo. Na prawo w dali wyrównany grzbiet Suchej Góry nad Gromnikiem.

Od tego miejsca rozpoczyna się łagodne zejście polami na płd.wsch. i płd. Dłuższy odcinek idziemy polami płasko zbliżając się po lewej do granicy lasu. Na lewo w górze pozostaje szczyt Trzemeskiej Góry.

W prawo na polach pojedyncze domy Karwodrzy. Skrajem lasu i pól a następnie lasem szlak obniża się łagodnie na płd.wsch. mając przed sobą całkowicie zalesioną kulminacje Lasu Tuchowskiego. Na prawo w dali ponownie Sucha Góra nad Gromnikiem.

Szlak schodzi na pola, gdzie koło pojedynczego gospodarstwa kieruje się na prawo ku dolince małego potoczka. Ciek ten przekraczamy dążąc w lewo wygodną szeroką drogą w górę na stok Lasu Tuchowskiego. Odtąd dłuższy odcinek łagodnego podejścia na płd. mieszanym lasem. Znacznie już wyżej, z rozwidlenia dróg (w lewo ambona myśliwska) utrzymujemy dotychczasowy kierunek podejścia. Następnie droga skręca łukiem w lewo na płd.wsch. i osiąga szczyt Lasu Tuchowskiego (380 m).

Od wierzchołka po około 200 metrach łagodnego zejścia szlak niebieski doprowadza do asfaltowej drogi łączącej Zalasową z Tuchowem i kieruje się na nią w prawo na pola osiągając pierwsze domy Przedmieścia Górnego, wśród których w miejscu przekroczenia wyraźnego grzbiecika Leśniczówka Tuchów należąca do Nadleśnictwa w Gromniku.

Idąc płasko szosą na płd. zach. oglądamy na prawo grzbiet Trzemeskiej Góry oraz Słonej Góry nad Pleśną. Następnie łuk szosy na prawo i kilka następnych domów Przedmieścia Górnego (osiedle Zamośnik). Tu także drewniany krzyż w kępie drzew. Kierując się nadal płasko na płd. zach. i zach. oglądamy jeszcze dosyć nisko pod nami w dolinie Białej Tuchów oznaczony sylwetą klasztoru Redemptorystów i wieżą kościoła parafialnego. Na lewo w głębi wybitny grzbiet Brzanki i Ostrego Kamienia. Przedłużenie Brzanki na zach. stanowią: Morgi, Nosalowa oraz bardziej cofnięta Sucha Góra nad Gromnikiem. Szosa zwraca się na prawo i zaczynamy się stopniowo obniżać ku dolinie Białej na płd. i płd.zach.

Na lewo od szosy pojedyncze gospodarstwo opisane - ul. Partyzantów. Oznacza to, że znaleźliśmy się już w obrębie Tuchowa. Bardzo to oryginalne krajobrazowe miejsce. Szlak zaczyna zdecydowanie opadać na płd. zach. W dole nitka szosy z Tuchowa w kierunku Tarnowa z rozwidleniem w stronę Piotrkowie i Łowczowa. Bardziej na prawo widać jej serpentyny wiodące w kierunku grzbietu Słonej Góry. Nieco na prawo od nas - grzbiet Wału. Przed budynkiem skręcamy prostopadle w lewo do zarośniętego wąwozu, a dalej wąwozem wśród zarośli, wychodzimy na otwartą przestrzeń i obok murowanej kapliczki docieramy na ul. Św. Józefa.

Długi i prosty odcinek sprowadza do zwartej zabudowy Tuchowa. W dolnej części ulicy skręt w lewo i prowizorycznymi schodkami wychodzimy do ogrodzenia klasztoru Redemptorystów i ul. Klasztorną do szosy Tarnów - Grybów (od Lasu Tuchowskiego 45 min., z Trzemeskiej Góry l .30 godz.). Znaki niebieskie skręcają tutaj w lewo (drogowskazy) wiodąc płasko i nieznacznie w dół na płd.

Dochodzimy do skrzyżowania z drogą do Ryglic i Jodłowej. Szlak i główna szosa wiodące ul. Tarnowską skręcają w prawo na most na Białej. Po drugiej stronie rzeki obelisk i miejsce martyrologii. Kierujemy się na zach. i płd. zach. do centrum Tuchowa (ul. Daszyńskiego). Znaki niebieskie wśród gęstej zabudowy wiodą płasko a dalej kilkoma zakolami i nieznacznie w górę na Rynku w Tu-chowie. Po drodze na prawo duży obelisk ku czci ofiar okupacji hitlerowskiej a w górze kościół parafialny Św. Jakuba.

Przechodząc przez Rynek zauważymy na prawo świeżo odnowiony budynek ratusza. Z rynku wyjście na płd. ul. Mickiewicza. Szosa kieruje się nieco w górę na wiadukt nad linią kolejową Tarnów - Nowy Sącz - Krynica a szlak niebieski nie dochodząc do tego wiaduktu skręca prostopadle na lewo na ul. Kolejową. Wzdłuż zabudowy miasta i torów kolejowych dojście na stację PKP w Tu-chowie, gdzie skrzyżowanie z trasą 39 oraz z regionalnym szlakiem dookoła Tuchowa o symbolu "650".

Przejście trasy w kierunku przeciwnym: Tuchów PKP - Las Tuchowski 1.30 godz. - Trzemeska Góra 2.15 godz. - Trzemesna MPK 2.30 godz. GOT 9 pkt.